background blog ni !!!!!!

Sunday, December 1, 2013

Istighfar Taubat

Alhamdulillah hari ini aku berkesempatan hidup lagi dan diberi kesempatan lagi untuk mengarang di blog ini.

Zikir pilihan kali ini Astaghfirullah Rabbal Baroya ( Istighfar Taubat - Munif Hijjaz ).



Aku memohon ampun Ya Allah
Tuhan penerima taubat

Aku memohon ampun Ya Allah
Daripada segala dosa-dosaku

Wahai Tuhanku
Tambahkan kepadaku ilmu yang berguna

Dan berikanlan Kepadaku
Amalan Yang Dimakbulkan

Dan kurniakanlah kepadaku
Rezeki yang meluas

Dan terimalah taubatku
Dengan taubat nasuha

Aku memohon ampun Ya Allah
Daripada segala dosa-dosaku

Aku memohon ampun ya Allah
Tuhan penerima taubat






Sunday, August 25, 2013

Let’s Talk About Love





Buat suamiku tercinta, lagu ini dituju khas untukmu, sayang..









Let’s talk about love, baby
Love love love love baby
Let’s talk about love, baby

Baby i love you
Ku temukan cinta sejati di kamu
Hanya dengan kamu

Baby i need you
Tak tahu aku jadi apa tanpamu
Aku butuh kamu

Biarlah orang lain ingin tahu
Cinta kita bukan untuk diumbar-umbar
Biarlah semua rantai berisik
Mengganggu ketenangan aku dan kamu

Baby i love you
(Baby i love you)
Ku temukan sejati di kamu
Hanya dengan kamu

Baby i need you (baby i need you)
Tak tahu aku jadi apa tanpamu
Aku butuh kamu

Biarlah orang lain ingin tahu
Cinta kita bukan untuk diumbar-umbar
Biarlah semua rantai berisik
Mengganggu ketenangan aku dan kamu

Diriku percaya kau tercipta untukku
Baby ku terima semua baik burukmu
(Let’s talk about love, baby)
Baby, i love you

Love love love love baby

Biarlah orang lain ingin tahu
Cinta kita bukan untuk diumbar-umbar
Biarlah semua rantai berisik
Mengganggu ketenangan aku dan kamu

Biarlah orang lain ingin tahu
Cinta kita bukan untuk diumbar-umbar
Biarlah semua rantai berisik
Mengganggu ketenangan aku dan kamu

Baby ku percaya kau tercipta untukku
Baby ku terima semua baik burukmu
Baby i love you

Let’s talk about love, baby
Longing the one to love
Let’s talk about love, baby
Longing the one to love



sumber lirik: http://www.lagubagusterbaru.info/2013/01/melly-goeslaw-lets-talk-about-love.html  

Thursday, June 20, 2013

Basikal Baru


Ambil ja Faris dari nursery, terus bawa Faris cari basikal. Nampaknya kami berdua ja pergi shopping. Ayah tak ikut, huhuhu... outstation lagi. 

Berdua.. berdualah ya, Faris. Hmm... Agaknya basikal apa pilihan Faris ni ????


Giant destinasi kami. Faris dok elok2 ya dalam troli...






Banyak juga pilihan dekat Giant ni.. Tapi nak pilih pon biarlah sesuai dengan ketinggian dia juga kan??? 






Faris dok tengah pilih tu...







 Akhirnya, basikal merah ini kita bawa balik...

 




Faris dah naik basikal, tapi tak tahu nak mengayuh lagi. Tak pa, belajar pelan-pelan ya nak ...








Berkemain syok lagi Faris dan sepupu-sepupunya (Along dan Angah) main sama-sama :-)












Monday, June 17, 2013

Laksa Hutan Kampung



Dapatkan Laksa Hutan Kampung PERCUMA !!!!  


Tu dia promote sungguh. Sat gi pakat pi serbu Restoran Laksa Hutan Kampung pula.HAHAHA...

Percuma lah sebab Mustakim budak ofis aku buat jamuan perpisahan sempena pemergiannya ke Sarawak. Orangnya tak ada dah dekat ofis aku. Huhuhu.. Sedihlah tak sempat jumpa dia.



Bahan-bahan laksa dah tersedia...


 



Kami pon geng perempuan bertungkus lumus lah memotong apa yang patut.


 





Sudah siap terhidang. Tunggu nak makan ja lagi.





Aku dan Azia pon apa lagi, serbu la...



Inilah rupa laksa hutan kampung. Sesiapa yang ingin mencuba laksa hutang kampung pergilah cari laksa ini cepat. Tak rugi, boleh tahan juga lah rasanya. Kalau tak salah aku laksa hutang kampung ni dijual dengan harga RM8 sekilo.



Terima kasih banyak-banyak Mustakim :-)


Sunday, June 16, 2013

Tudung bawal kangaroo



Cantik sungguh colour tudung bawal kangaroo. Macam-macam colour ada. Rambang mata dok tengok dalam internet.

Akhirnya....

ianya menjadi milikku jua...HAHAHAHA...



Yang ni aku tak beli online ya. Adik ofis aku tolong belikan. Mujur dia pi KL . 

Masalah aku sekarang... Ada baju ka yang nak pakai dengan tudung ni? huuu...






Wednesday, June 5, 2013

Demam Campak




Lebih kurang 4 minggu yang lalu, anakku Faris terkena demam campak. Mandi ja menjerit-jerit. Kenapa sampai menjerit? Sejuk ka? Sakit ka? Asyik merengek ya Faris. Kini aku sendiri yang mengalaminya setelah 2 minggu Faris lega dari demam campak. Lenguh-lenguh badan membuatkan aku sukar bergerak laju seperti keadaan biasa membuatkan aku rimas tidak dapat menjalankan tugasan seharian seperti memasak, membasuh baju apatah lagi menjaga anakku Faris.

Inilah rupaku terkena campak.


Betapa malunya aku biji-biji besar, kecil tumbuh di seluruh tubuhku. Tuhan ja ya tahu perasaan aku. Sudahlah buruk rupaku, ditambah pula kesakitan campak yang pedih,panas, kulit bagai disiat-siat. Dalam mulutku juga ada campak. Sehinggakan aku tak sanggup minum air makan pedas jauh sekali. Aku sedar semua ini dugaan Allah S.W.T buatku. 



Ada orang kata demam campak ni ambil ubat kampung ja. Masa Faris kena campak hari tu, ada orang bagi tahu aku Klinik Haji Ayaz ni juga bagus campak. Aku sekali lagi mengunjungi Klinik Haji Ayaz. Klinik ni memang terkenal merawat demam campak di Alor Setar. Majoriti pesakit yang datang ke klinik ni adalah pesakit demam campak. Ni lah ubat yang aku dapat yang berharaga RM72 selama 6 hari ja. Ada cream sapu juga tapi lupa nak tangkap gambar. Doktor Haji Ayaz bagi cuti sakit dekat aku selama 10 hari termasuk jumaat sabtu.Pantang larang rawatan Doktor Haji Ayaz jangan mandi (hanya boleh lap badan) dan jangan minum air ais.  




2 hari aku mampu lap ja badan ku, tapi lepas tu aku dah langgar pantang larang. Aku mandi juga tapi mandi tak bersabun la. Itu pun mandi syarat ja. Akhirnya terjawab juga pertanyaanku kenapa bila ja mandi, anakku Faris pasti menjerit bersungguh-sungguh. Rupanya demam campak ni pedih kalau ada biji-biji dia dah pecah sama ada kita sedari atau tidak semasa menggaru tu. Aku ada beli satu produk Amway masa Faris kena campak hari tu. Mujur ada lagi lebihan. Allano (hand and body lotion) dipercayai dapat merawat campak disamping mengurangkan parut akibat campak. Harganya RM35. 




Alhamdulillah, dengan adanya Allano ni aku tak pedih pon mandi walau pun ada biji campak yang pecah.Malah dapat membantu aku tidur. Bila sakit ja, aku jaga, aku sapu.



Cara penggunaan Allano ni kena goncang lama-lama baru spray. Inilah rupa Allano.


Hari ini adalah hari terakhir cuti sakitku. Alhamdulillah luka campak dah meninggalkan parut berwarna kelabu di mukaku. Tapi ditubuhku ada lagi luka campak yang masih berkuping. Luka ni dalam. Mujurlah campak naik dulu dekat muka, kalau x??hmmm :(  Walau bagaimana pun, aku tetap bersyukur, rasa sakit campak dah tak ada. 

Tapi macam mana nak hilangkan parut di muka ku? Malu dah ni. Mujur esok cuti umum ditambah pula cuti Jumaat dan Sabtu. Masih ada 3 hari lagi. Aku percaya parut diwajahku tak mungkin hilang dengan cepat. Keyakinan diriku sudah hilang. Malu nak berdepan dengan kawan-kawan dan orang sekeliling. Ya Allah bagilah kekuatan untukku menghadapi semua ini.


Monday, May 6, 2013

PRU 13

Detik 5 Mei 2013, sudah pun berlalu. Sebagai rakyat Malaysia, inilah kali pertama yang sepatutnya kali kedua aku mengundi. Masa tahun 2008, bukan aku sengaja tidak menjalankan tanggung jawab aku sebagai rakyat Malaysia, tapi ketika itu keadaan tidak mengizinkan. Tiada sesiapa pon menaja tiket penerbangan untuk aku terbang balik dari Sabah ke Kedah. huhuhu...

Sejak berminggu-minggu lamanya aku memikirkan siapa harus aku undi. Tapi pada tanggal 5 Mei 2013 aku tidak boleh ragu-ragu lagi. Aku harus pilih siapa pilihan hatiku. Pagi-pagi dah bersiap. Aku bagi tau suami aku, kita naik motor sambil melihat suasana pilihan raya. Banyak bendera di tepi jalan. Begitu kreatif rakyat Malaysia. Dekat tempat aku, parti Pas hiasi helikopter ciptaan mereka dengan bendera Pas. Manakala Barisan Nasional(BN) menghiasi kereta kebal siap ada orang lagi dalamnya dengan bendera BN. Tak sempat ambil gambar. Memang cantiklah.

Isi minyak motor dulu dan angin tayar motor. Shell tetap menjadi pujaan hatiku.



 Di mana lokasi mengundi ni????
 
 
Di Sekolah Kebangsaan Alor Melintang lah tempat aku mengundi.


 

Sebelum mengundi inilah destinasi yang perlu aku singgah. 

Kenapa???
Ups.. kena datang sini dulu. Buat semakan dululah Makcik Mun oiii.


Jumpa dengan Kak Yang aku dekat sini. Kami bergambar sambil beratur bersama. Ramai sungguh orang, panas sangat cuaca. 
 


Alhamdulillah, urusan dah selesai. Buktinya....
 



Thursday, May 2, 2013

Mama?? siapa???


Tajuk ni peliknya... hahaha... Restoran Mama.. Ada apa yang best???? Ehmmmm...


Nak cerita hari ni dapat merasa lagi laksa sedap dekat restoran Mama Adunan Enterpriese lagi. Nyum...nyum...Restoran ni biasa ja. Yang tak syok pon meja sikit dan keluasan restoran ni agak terhad. Terpaksa berkongsi meja dengan pelanggan lain. Nak berbual sambil makan yang tak syok pon. Tak kisah lah benda remeh ja. Abaikan... Asalkan dapat makan laksa yang tiada tandingannya... 

Lokasi??? Dekat pekan Alor Setar berdekatan dengan "Star Walk". Cari betul-betul... Insyaallah senang nampak restoran ni....





Nilah rupa laksa yang enak tiada tandingan. Susah nak cari laksa sesedap ini. Rupa memang nampak sama dengan laksa yang lain, tapi rasanya belum tentu sama:-)







Tuesday, April 23, 2013

Pekasam Kedah



Setelah sekian lama menunggu pekasam Bobo, akhirnya aku dapat merasa pekasam buatan mak Bobo. Ini set percubaan.






Bahan-bahan seperti bawang dan cili kering sedap apabila dimakan bersama perkasam. Apa lagi, sediakanlah bahan seperti di bawah.








Ambil 3 ekor dulu , jimat katanya....ni lah rupa ikan pekasam sebelum digoreng. 







 Sudah siap. Inilah rupa pekasam selepas digoreng. Huh.. sedap sunggup pekasam ni. Faris anak Kak Mun pun suka makan pekasam ni. Macam mama dia juga kan? :-)



Sesiapa yang ingin merasa pekasam mak Bobo ni, bolehlah tinggal komen dekat bawah ni untuk tempahan. 400gm = RM5 saja. Tak rugi, memang sedap.



Sunday, April 14, 2013

kuning kunyit...


Apakah pilihan anda untuk menggoreng ayam? Kunyit hidup ? atau kunyit yang ada di pasaran?

Bagi aku semestinya kunyit hidup. Sejak berkahwin inilah resepi mak mertuaku yang aku suka. Resepinya kunyit hidup campur halia campur garam sikit. Tumbuk bahan-bahan tersebut seperti gambar di bawah.











Kemudian, gaulkan bahan tadi dengan ayam. Beginilah rupanya...







Goreng ayam seperti biasa.






Bila dah masak, beginilah rupanya.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...